Milaan – San Remo. Een treinreis voor tijdens de Primavera
Bij het horen van het tweeluik Milaan – San Remo denk je vast niet in de eerste plaats aan treinen, misschien zelfs niet aan een mogelijke reisroute. Nochtans biedt de spoorlijn tussen deze steden vlotte treinverbindingen, boeiende steden en adembenemende landschappen. Voor fietsliefhebbers heeft het traject ook nog een verrassing in petto.
Milaan is de tweede grootste stad van Italië en met voorsprong de belangrijkste spoorweghub van de regio. Van hieruit zijn er ontelbare mogelijke interessante treinreizen in Noord-Italië uit te stippelen. Hier stel ik graag een idee voor gebasseerd op de lenteklassieker van het wielervoorjaar. Per spoor van Milaan naar San Remo.
Milaan beschikt over een hele reeks treinstations waarvan Porta Garibaldi en Milano Centrale de belangrijkste zijn. Beiden worden door het Milanese metronetwerk bediend en zijn dus vlot bereikbaar vanuit het centrum van de stad. Bijna alle treinen naar het Zuiden vertrekken vanuit Milano Centrale. De meest logische route is dan om net als de wielerwedstrijd meteen koers te zetten naar de Ligurische kust. Daarvoor neem je de treinen richting Genua (Genova) die zeer regelmatig vanuit Milaan vertrekken (ERT 610).
Boemeltip. Voor wie houdt van Italiaanse steden is een tussenstop in Pavia een absolute aanrader. Deze stad in de Povlakte herbergt één van de ouste universiteiten van Europa. De rustige stad herbergt heel wat interessante kerken, aantrekkelijke pleinen en middeleeuwse torens. Het station ligt ongeveer op 10 minuten wandelen van het stadscentrum.
Geen tijd uittrekken voor een bezoek aan Genua zou gewoonweg zonde zijn, want deze stad heeft heel wat te bieden. Het is niet alleen de belangrijkste haven van Italië, maar ook een boeiende stad die tussen de zee en de bergen is aangelegd met opvallend smalle straten. Er zijn natuurlijk de kerken, pleinen en historische gebouwen, maar kunstliefhebbers zullen zeker hun gading vinden in het Palazzo Bianci, het Palazzo Rosso en het Palazzo Tursi. De haven is recent heraangelegd met als pronkstukken een piratenschip en het Aquarium met haaien, pinguïns, zeeleeuwen, dolfijnen en zoveel meer.
Vanuit Genua strekt de spoorlijn langs de Ligurische kust zich in de twee richtingen uit, enerzijds naar Viareggio en Livorno (van waaruit Toscane voor het grijpen ligt) en anderzijds naar de grens met Frankrijk. San Remo ligt die kant uit en wordt bediend door de treinen richting Ventimiglia, het Italiaanse grensstation (ERT 580). Ga zeker aan de linkerkant zitten in de trein, want het uitzicht is bij momenten indrukwekkend. Een tussenstop in Savona behoort tot de mogelijkheden, zeker omdat het treinaanbod naar deze havensstad zeer uitgebreid is.
Ik koos er echter voor om te overnachten in Imperia, een wat vreemde stad dichter bij de Franse grens. Het was Mussolini die de twee plaatsjes Oneglia en Porto Maurizio dwong samen te gaan onder één stadsbestuur, maar dat lijkt slechts half gelukt. Onder de naam Imperia zijn er nog steeds duidelijk twee afgescheiden centra, twee havens, twee afritten op de autosnelweg en dus ook twee treinstations. Na Porto Maurizio verlaat de spoorweg haar traject langs de kust en duikt ze de bergen in met veel (soms lange) tunnels. Het maakt de treinreis heel wat minder interessant. Het nieuwe station van San Remo ligt zelfs ver van het centrum van de stad, wat vrij onhandig is.
Boemeltip. Gelukkig kan je tóch genieten van de schitterende kustlijn van de bloemenrivièra en dat vanop de fiets, het ideale sluitstuk van een tocht Milaan – San Remo. Vanaf San Lorenzo al Mare is de oude spoorwegbedding omgebouwd tot een uitstekend fietspad dat je helemaal tot in San Remo brengt (minder dan 20 km). Het fietspad loopt zelfs door tot in Ospedaletti voorbij San Remo waar het weer aansluit met de spoorweg naar Ventimiglia. Omdat het een oude spoorbedding is, is dit fietspad mooi breed én vlak. En je kan al je vrienden vertellen dat je uit Milaan bent vertrokken en met de fiets bent aangekomen in San Remo, een zegegebaar op de Via Roma inclusief.
Voor wie er dan nog niet genoeg van heeft, kan je vanuit Ventimiglia met de Franse spoorwegen de grens over naar Menton, Monacco, Nice en de rest van de Franse Azuurkust. Heb je verder nog vragen over Milaan – San Remo per spoor, laat ze gerust hier achter.